2011-11-25

Instalacja Liona z uszkodzonym FireWire


Nie pamiętam czy już się chwaliłem, ale popsułem w MacBooku port FireWire. Sam jego brak nie jest zbyt bolesny (właściwie go nie używałem), ale ma przykry skutek uboczny: przy starcie i przy wybudzaniu systemu jądro, próbuje zainicjować port i zatrzymuje się na tym etapie na prawie 10 minut. Skutecznym sposobem na powrót do normalnego stanu okazało się usunięcie modułów odpowiedzialnych za FireWire, tutaj jest opisane co i jak trzeba zrobić.

Wszystko działało bez problemów do momentu kiedy postanowiłem zrobić upgrade do Mac OSa 10.7. Po ściągnięciu nowego systemu z App Store instalator uruchomił się bez problemu, ale po restarcie system nie wstał ani po dwóch minutach, ani po dziesięciu ani po godzinie. Nie było co prawda ewidentnych dowodów na to, że winny jest FireWire ale objawy były na tyle podobne że wstępnie przyjąłem taką wersję. Google nie znajduje wiele na temat "instalacja Liona z uszkodzonym FireWire", ale trafił się jeden post potwierdzający moje przypuszczenia. Opisana w nim metoda ma dwie wady: wymaga drugiego komputera z działającym Lionem (ok, mam iMaka) i powoduje nadpisanie całej zawartości dysku docelowego komputera (na co zdecydowanie nie mogłem się zgodzić). Nie pozostało nic innego jak znalezienie sposobu na przygotowanie jakiegoś medium instalacyjnego i jądra zmodyfikowanie tak, aby nie zawierało obsługi FireWire. Drobiazg.

W pierwszym odruchu pomyślałem o zrobieniu instalacyjnego DVD, ale zreflektowałem się że MacBook równie dobrze wystartuje z napędu podłączonego przez USB, a zawartość pendrive'a będzie można modyfikować jeżeli coś się nie uda przy pierwszym podejściu. Poniższy opis to wersja ostateczna, bez niezwykle fascynujących nieudanych prób. Here we go.

1. Instalator Liona to najzwyklejsza aplikacja Mac OSowa i po ściągnięciu z App Store trafia do folderu Applications. Klikamy prawym przyciskiem myszy na ikonce Install Mac OS X Lion i wybieramy z menu kontekstowego Show Package Contents. Następnie otwieramy folder Contents i znajdujący się w nim SharedSupport, powinniśmy zobaczyć tam obraz dysku InstallESD.dmg - to właściwy instalator. Gdyby chodziło jedynie o przygotowanie medium instalacyjnego to wystarczyłoby zapisać ten obraz dysku na pendrive'a, ale ponieważ chcemy usunąć obsługę FireWire trzeba będzie trochę więcej wysiłku.

2. Najpierw przygotujemy miejsce do zapisania instalatora. Uruchamiamy systemową aplikację Disk Utility i podłączamy do komputera pendrive. Instalator ma rozmiar 3.8 GB, więc teoretycznie wystarczy napęd 4 GB, ja dla pewności użyłem 8 GB. Zaznaczamy pendrive'a na liście po lewej, potem klikamy zakładkę Partition, wybieramy układ z jedną partycją, format Mac OS X Extended (Journaled) i klikamy Apply.

3. Montujemy obraz InstallESD.dmg dwuklikając na nim w Finderze i wracamy do Disk Utility. Klikamy pendrivie i wybieramy zakładkę Restore. Klikamy przycisk Image... (znajdujący się obok pola tekstowego Source), wybieramy z listy napędów Mac OS X Install ESD, naciskamy command-shift-. (co spowoduje wyświetlenie ukrytych plików) i wybieramy obraz BaseSystem.dmg. Do pola Destination przeciągamy utworzoną w poprzednim kroku partycję (u mnie nazywała się ona "Untitled 1") i klikamy przycisk Restore. Po potwierdzeniu rozpocznie się zapis, powinien potrwać kilka minut. Jeżeli pendrive nie zostanie automatycznie zamontowany robimy to sami klikając ikonkę Mount w Disk Utility.

4. Now for the tricky part. Uruchamiamy Terminal i wpisujemy kolejno komendy:

cp "/Volumes/Mac OS X Install ESD/mach_kernel" "/Volumes/Mac OS X Base System/mach_kernel"

rm "/Volumes/Mac OS X Base System/System/Installation/Packages"

cp -R "/Volumes/Mac OS X Install ESD/Packages" "/Volumes/Mac OS X Base System/System/Installation/Packages"

rm -r "/Volumes/Mac OS X Base System/System/Library/Extensions/IOFireWire*"

Gdyby system czepiał się o brak odpowiednich uprawnień, to każde z powyższych poleceń można
uruchomić jako administrator (tzn. "sudo cp ...", "sudo rm ..." itd.).

Z tak przygotowanego pendrive'a można wystartować instalację wciskając klawisz alt podczas uruchamiania komputera (Plan zadziałał, plan zadziałał! Jestem genialny! Jestem wybrańcem!). Powinny się wyświetlić ikonki wszystkich bootowalnych napędów, wśród nich Mac OS X Base System - po dwukliknięciu na nim już bez problemu uruchamia się instalator Liona.

Brak komentarzy

© The Useful Pot To Keep Things In
Maira Gall